XR FILM FRESH MEMORIES
Poselství míru i rozšířené reality
Sociální sítě
media relations
copywriting
PR strategie
personální PR
media monitoring
Social Media Listening
Ghostwriting
Event Management
VÝZVA
Válka, politika, umění a technologie. A k tomu všemu dvojí subjekt propagace – XR film Fresh Memories a jeho producent, kreativní studio Brainz Immersive, které stáčí kormidlo směrem k vlastnímu contentu a chce to o sobě dát vědět do světa.
ŘEŠENÍ
Abychom dobyli tak různorodá pole, museli jsme si dobře ujasnit cílové skupiny a ke každé z nich zvolit jinou cestu. Od technologických médií a podcastů přes filmové festivaly až po politické konference a partnerství s neziskovými organizacemi.
PLNÁ NŮŠE KAMPANÍ
PR k česko-ukrajinskému filmu Fresh Memories v sobě zahrnuje hned několik typově odlišných druhů práce. Do značné míry se prolíná s propagací pro „klasický“ film, která zahrnuje cílení na odborná periodika, nadnárodní instituce rozhodující o grantech a samozřejmě filmové festivaly, které jsou v nekomerční filmové sféře tou nejsilnější „zbraní“ pro úspěch jakéhokoli projektu.
Zároveň jde o projekt explicitně politický – zabývá se válkou na Ukrajině, o které podává citově zabarvené svědectví s mírovým poselstvím. Svým způsobem také funguje jako showcase možností média imerzivní rozšířené reality tlumočit složitá témata mezinárodním publikům.
Do třetice jsou pak tématem samotné technologie. Obzvláště v době, kdy se na přesun k rozšířené realitě stává mainstreamovým tématem – doba vzniku a uvedení filmu se překrývá s oznámením novátorského XR headsetu od Apple a vyhlášením obratu k produkci pro XR formát. Jakkoli první část Fresh Memories: The Look je „pouhým“ 360° VR dokumentem, ambiciózní druhý díl The Dive je čistým XR zážitkem a nabízí spoustu úvah nad možnostmi entertainmentu i umění, které je intenzivně propojené s fyzickým okolím diváka.
K tomu všemu PR kampaň Fresh Memories slouží nejen samotnému filmu (značce), ale i domovskému studiu Brainz Immersive, které film produkuje. Fresh Memories je v tomto pojetí vlajkovou lodí výrazného posunu Brainz Immersive k vlastnímu contentu (interaktivní filmy/zážitky, Immersive Tours a XR hry). Dá se tedy říct, že nejde o jednu kampaň, ale hned o několik různých pod jednou střechou.
FILMOVÉ VAVŘÍNY
Oba tvůrci filmu – český režisér a scenárista Ondřej Moravec a ukrajinský spolurežisér a vizuální umělec Volodymyr Kolbasa – nejsou na poli XR filmů neznámými jmény, a proto se část propagace Fresh Memories zaměřovala od začátku na jejich osobnosti. A to nejen co se týče propagace, ale i networkingu či fundraisingu – fakt, že režisér Ondřej Moravec se svým předchozím počinem Tmání/Darkening (spoluprodukovaným taktéž Brainz Immersive) dostal na prestižní festival do Benátek, pomohl při získávání grantu u Státního fondu kinematografie i jako přístup k dalším festivalům. O FM měl pak příležitost mluvit například jako host Lucie Výborné v Českém rozhlase nebo v magazínu Respekt.
Osobnost Volodymyra Kolbasy pak logicky v českém prostředí sugerovala především autenticitu filmového svědectví. Režisér, který málem nemohl dokončit natáčení filmu, protože byl ve hře jeho nástup přímo na frontu, je zárukou upřímnosti a angažovanosti. I proto se rozhovory s ním – například na portálech Rozumiju nebo HateFree – točily spíše kolem tématu Ukrajiny než čistě filmových a technických tématech.
Ale zpět k filmu samotnému. Každá současná filmová práce začíná už před financováním skrze workshopy a laby, které jsou nedílnou součástí vývoje (development phase) filmu. Projekt Fresh Memories mimo jiné na filmovém workshopu vznikl – Ondřej a Volodymyr se seznámili skrze East Doc Platform, kde měl Volodmyr prezentovat ideu na zcela jiný VR film, ale místo toho se rozpovídal o válce, která před měsícem vypukla. Spontánní emocionální „pitching“ tak zažehnul dlouhodobou spolupráci.
{{cool-video}}
Stejného labu se pak Fresh Memories účastnil jako projekt ve vývoji (East Doc Interactive), stejně jako například pitching fóra na Anifilmu 2023, nebo DocLab Forum přidruženého k nejznámějšímu evropskému dokumentárnímu festivalu IDFA v Amsterdamu. Grantovou podporu získal film od Fondu kinematografie a o další se ještě aktivně uchází.
Festivalová účast Fresh Memories je taktéž bohatá, v čele s prestižním SXSW festivalem v Austinu v Texasu, kde se FM dostal do soutěže. Následoval další americký festival Dead Center v Oklahomě, v Čechách například Zlín Film Festival, v Asii jihokorejský BIFan a o dalších festivalových účastech se stále rozhoduje. Z čistě filmových médií se Fresh Memories věnoval například online magazín 25fps.
MESSAGE IS THE MEDIUM
V případě audovizuálních děl se často cituje Marshall McLuhan a jeho „medium is the message“, ale pro FM platí jen s minimální nadsázkou pravý opak. A to nejenom pro film jako takový, kde imerzivita slouží k tlumočení palčivých emocí a nepředatelných svědectví, ale i pro jeho mediální přítomnost. Válka na Ukrajině a nejednoznačnost multipolárního světa přitahuje obrovskou tematickou pozornost.
{{cool-video2}}
V kontextu evropské politiky se tak FM promítal například v Evropském domě, nebo na programu United Islands na Dnu Evropy. Nejde však jen o tematickou „propagandu“ případně získávání pozornosti pro Ukrajinu jako takovou (jako na dalším festival Saint George Ukrainian Festival v New Yorku). FM jako projekt v rozšířené realitě, komunikující zásadní téma, zaujaly i na konferenci TWIN Global v Londýně, kde se politická, kulturní a technologická témata mísí v rámci snahy hledat jinou globální budoucnost.
Obdobně i dlouhodobá prezentace Fresh Memories: The Look v Centru pro současné umění DOX mísila uměleckou a aktivistickou rovinu a upozorňovala na obě roviny, včetně aktivní účasti (komentované prohlídky, diskuse) obou režisérů. Lidskoprávní rozměr filmu akcentovaly kampaně, vedené s partnerskými organizacemi Člověk v tísni a Amnesty International, a částečně i mainstreamová nebo společensko-politická média (CNN Prima, Aktuálně, DeníkN, Česká Televize).
ROZŠÍŘENÁ BUDOUCNOST
Průnik mezi silným tématem a inovativní technologií (navíc rozprostřenou do dvou různých formátů 360°dokumentu a mixed reality animace) vysloužil Fresh Memories a Brainz Immersive místo také na technologicky a inovačně zaměřených konferencích, festivalech a médiích. Kromě již zmíněného SXSW, kde se Brainz Immersive účastnili i konferenčního programu a kde FM zaujal VR novináře Kenta Bye (který mu věnoval celý jeden díl svého podcastu Voices of VR), jde například o prestižní americký festival/konferenci o počítačové grafice Siggraph.
Další obdobnou událostí je Future Week v norském Bergenu, což je festival zaměřený na média a technologie, nebo německý Festival der Zukunft, spojující obsah umělecký, technologický a vědecký. V lokálních podmínkách patří do stejného ranku účast Brainz Immersive s Fresh Memories jako součástí programu na konferenci Digitální Česko.
JAK SE DOSTAT K LIDEM
Pověst Fresh Memories se podařilo rozšířit více než dobře – jen za tu krátkou dobu, co je film na světě, se objevilo více než 70 mediálních výstupů. Jak je to s filmem samotným? Distribuce projektů ve virtuální realitě není nejjednodušší, neboť stále vyžaduje relativně drahé a málo (v celkových číslech) rozšířené vybavení.
Na poměry těchto omezení si FM vede také slušně. Důležité je jeho mezinárodní zaměření – skrze festivaly a konference objíždí FM velký kus západního světa a počet shlédnutí na těchto akcích se pohybuje od desítek po stovky. Zcela zásadní pro dosah u domácího publika byla dlouhodobá výstava v galerii DOX. Podobně jako u předchozího projektu Ondřeje Moravce a Brainz Immersive Tmání se pak řeší distribuce projektu do škol, která se vzhledem k tématu přímo nabízí, a také digitální distribuce na META TV.