3.10.2023
Jakub Fajnor

Akční žena Novotná: Snažíme se, aby naše PR bylo pro začínající podnikatelky odrazovým můstkem

Iniciativa Akční ženy (respektive slovenské Akčné ženy) nesdružuje herečky a kaskadérky z akčních filmů, byť je její agenda někdy podobně náročná. Od začátku šlo Martině Novotné, zakladatelce této dnes už dost zavedené značky, primárně o podporu žen při podnikání.

Sociální sítě

Media Relations

Event Management

PR strategie

Media Monitoring

Copywriting

Personální PR

Ghostwriting

Keywords
akční ženy, PR, eventy, Martina Novotná, ženy v marketingu, ženy podnikatelky

Celá “akce” se ale rozrostla do komunity, eventů, PR inkubátoru i stejnojmenného mediálního portálu a dalších desítek aktivit – co jiného byste taky čekali od ženy vskutku hyperakční. Kromě palčivých otázek rovnoprávnosti, kterým se spolu s Brainz Narrative Martina věnovala v kampani Ženy auta půjčují, jsme se dostali i k síle intuice, radostem rodičovství a k tomu, co nejdůležitějšího ji Akční ženy přinesly. Spoiler alert: je to svoboda, samozřejmě.

Jestli se nemýlím, tak letos v září oslaví Akční ženy 6 let od založení. Když jsi iniciativu zakládala, představovala sis, jak bude vypadat za 6 let a splnilo se to?

Je to pravda, letos oslavujeme šestý rok od založení sdružení. Na začátku jsem měla vizi pomáhat ženám při rozjezdu podnikání. Vytvářet “podhoubí” a komunitu. A to se průběžně naplňuje vlastně do dnešního dne. Netušila jsem však, že se z iniciativy “Akčné ženy” stane relevantní brand, který už eviduje snad skoro každá žena na Slovensku a dost žen i v ČR. Ani jsem nepočítala s tím, že vznikne vícero online portálů. 

Je něco, co bys na Akčních ženách zpětně změnila, nebo něco, kde stále vidíš rezervu a kde chceš fungování platformy vylepšit?

Jednoznačně. Kdo mě zná, ví, že jsem věčně nespokojený a neklidný člověk, který potřebuje vylepšovat, tvořit a měnit. Určitě bych zpětně více poslouchala intuici, která mě nikdy nezklame. To by mi ušetřilo mnoho času. Od začátku bych se také více zaměřila na čísla, rozhodovala se odvážněji a možná využila některé příležitosti, které mě po cestě první roky potkávaly. Na druhou stranu si říkám, že s pomalým tempem dojdeš dál a tvoje děti jsou taky malé pouze jednou. 

PODPORUJEME ŽENY, ABY SE NEBÁLY A DĚLALY AKČNÍ KROKY

Co se podařilo Akčním ženám dosáhnout? Jaké jsou ty největší úspěchy iniciativy?

Pro mě osobně je momentálně největším úspěchem nabytá rovnováha. Podnikání mi konečně po letech zajišťuje nejvyšší životní pilíř a tím je svoboda. Svoboda v čase, v rozhodování se, co chci nebo nechci dělat a také, s kým chci spolupracovat a vytvářet hodnotu. 

Úspěch iniciativy je, že se z ní stala na Slovensku (a trošku i v Česku) značka, že se dokáže uživit, že máme diverzifikovaný příjem, kontinuálně rosteme a každý den k nám přicházejí dotazy na spolupráci. Ať už v online prostoru, v komunitě nebo na našich živých eventech. 

Hlavní náplní iniciativy je sdružování akčních žen a pořádání eventů, které jim pomáhají se vzdělávat a prosazovat se dál. Zároveň je ale důležitou součástí online magazín. V čem je největší přínos PR a marketingových aktivit pro úspěch Akčních žen? 

Skvělé je, že komunita naplňuje všechny potřeby začínající podnikatelky. Vybudovali jsme online magazín www.akcnezeny.sk, který je jakýmsi inkubátorem. Často je “PR” odrazovým můstkem pro podnikatelky do jiných médií. U nás se jejich příběh objeví poprvé a následně ho přebírají další média. Některá kopírují, jiná nám vysloveně napíší, jestli mohou příběh převzít. Zároveň poskytujeme ženám podpůrné podhoubí pro zdravý růst. Podporujeme je v tom, aby se nebály a dělaly akční kroky. Sdružujeme je v klubu, vytváříme pro ně stovky vzdělávacích webinářů, desítky eventů a konferencí. Kromě toho, že se mohou ženy vzdělávat a inspirovat, postupně na cestě pochopí, že inspirací mohou být i ony samy pro další ženy. Pak je můžeme dostat na pódium, aby sdílely i ony svoje zkušenosti a know how. 

Byla to právě organizace PR eventu s názvem Ženy a mobilita, kde jsi spojila síly s Brainz Narrative. Co tě na akci a z ní vycházející dlouhodobé kampaně Ženy auta půjčují baví? Proč jsou podobné eventy důležité?

Nejvíce mě na tom celém baví spojení ženy a auta. U nás produkujeme i seriál “Akčné ženy za volantom”, kde zpovídáme odvážné respondentky přímo v akci. Metaforicky naznačujeme divákům, že každá žena si svůj život dokáže řídit sama a taky jsme samozřejmě stejně dobré řidičky. Podle statistik prý dokonce jezdíme bezpečněji než muži. 

Iniciativa Ženy auta půjčují vyvrací hned několik stereotypů a také inspiruje ženy k “akci”. Při spojení ženy a auta panuje extrémní množství genderových stereotypů. Prvním je samozřejmě žena za volantem. Z části si za jakési “kategorizování” můžeme i samy. I podle průzkumu, který byl organizovaný k celé kampani, se my ženy samy hodnotíme jako řidičky kritičtěji a nevěříme svým vlastním řidičským schopnostem. Jsem vděčná za každou aktivitu, která ženy motivuje věřit si a sedat za volant. 

NENÍ JEDNODUCHÉ LIDI PŘESVĚDČIT, ABY ŽENU NEVNÍMALI JEN JAKO MATKU

Ženy auta půjčují se snaží bojovat se stereotypy v oblasti automobility. Jak tuhle část vnímáš v oblastech, kterým se věnuješ, ať už v managementu, nebo i PR a marketingu?

Celý “problém” vyplývá z historie a rozdělení rolí. Každý stereotyp se buduje dlouhé roky nejen ve vědomí člověka jeho zkušenostmi, ale i zvenčí pomocí různých informačních zdrojů. Není jednoduché přesvědčit lidi (muže i ženy), aby zničehonic vnímali ženu ne “jen” jako matku, ale stejně tak jako schopnou profesionálku, a nebrali jako samozřejmost, že ona má být například ta první, kdo se stará primárně o domácnost. Přejímat nové modely a pohledy na fungování rodiny a společnosti trvá a je to vývoj. Můžeme to urychlovat uměle “kvótami” ve firmách, nebo mít otevřené hlavy a vnímat každého člověka úplně rovnocenně. Jak říká základní feministická poučka: Žena je v prvé řadě také člověk. A nemáme důvod mezi sebou “bojovat”, potřebujeme se vzájemně jako lidé doplňovat. V managementu, PR či marketingu firem je aktuálně toto téma velmi horké a “trendy”, ale nemělo by se zacházet do extrémů, aby to pak nepřerostlo v povyšování nad druhými. Je však dobré mluvit o tom nahlas ve veřejném prostoru, jinak se vnímání lidí nezmění. Organizujeme proto kampaň Equal Pay Day. A kromě toho je potřeba se o tom bavit doma. To je základ. 

Je nějaký aktuální projekt, na kterém se podílíš a který tě naplňuje, ale moc se o něm zatím neví?

Nejvíce mám aktuálně radost ze zmíněného Equal Pay Day na Slovensku. Lenka Šťastná z Prahy mi vložila do rukou obrovskou důvěru. Jde o celosvětovou iniciativu, která se v každém státu promítá jinak, organizují se pochody, eventy, prohlášení, různé kampaně. V Praze jde o celoroční komunikaci a zároveň konferenci, které se účastní až 1500 lidí. Je to velká výzva, ale zároveň radost z organizace prvního ročníku i u nás. Postupně začínáme i mediální kampaň, vytvořili jsme memorandum pro zástupce ambasád a společností, které to vnímají stejně a připravujeme ve spolupráci s agenturou velký průzkum veřejného mínění ve vnímání tématu Equal Pay u veřejnosti. Úžasně se nám zapojují i ambasadoři a věřím, že 10. listopadu vyvrcholí kampaň skvělým dnem v podobě konference, která nás zase posune o krůček vpřed k rovnosti pohlaví. 

Jak se ti v průběhu let daří kombinovat rodinný a profesní život? Co považuješ za největší překážku, kterou musíš v tomto ohledu překonávat?

Překážky vnímám jako výzvy a tou největší pro mě donedávna bylo sladění práce a rodiny. Musím se pochválit, že mám letos pocit, že se mi to konečně daří. Čas je nejcennější komodita, jakou můžete někomu věnovat. Proto si ho strážím více a lépe se rozhoduji, jak a s kým ho trávím. 

A jedna obligátní Brainz otázka na konec. Co pro tebe byl nejinspirativnější produkt, podcast nebo kniha za minulý rok?

Ray Dalio a jeho kniha Principy. 

O Martině Novotné 

- Martina je zakladatelkou mediálních portálů, prvního online magazínu a komunity pro podnikatelky Akčné ženy, která je aktivní nejen na Slovensku, ale také v České republice.
- Hlavní myšlenkou a cílem projektu je tvořit prostor pro propojování, podporu a vzájemnou pomoc, sdílení zkušeností, marketingovou podporu a inspiracu pro podnikatelky.
- Za 4 roky zorganizovaly Akčné ženy eventy pro více než 12 tisíc žen. V soukromí je Martina matka dvou dětí, nadšenkyně do startupů a do dobrých lidí. První portál Akčné ženy zakládala v průběhu mateřské dovolené.
- Dnes má okolo sebe tým lidí z různých koutů Slovenska a sama žije v Praze.
- Rozvíjí magazíny, organizuje eventy a pracuje na klubové platformě, v níž se sdružují akční ženy, které naplňují heslo: “Ženy, které dělají to, co milují.”

About Author:

Jakub Fajnor

PR Account Manager

🍪Tato webová stránka používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze provozu.